Foto: valjevonadlanu.rs
Vlada Srbije odobrila je poskupljenje putarine za 14 odsto, a za one koji koriste elektronsku naplatu (ENP) putarina će biti viša za osam odsto. Rešenjem donetim 23. marta odobreno je da Javno preduzeće Putevi Srbije izmeni Odluku o visini posebne naknade za upotrebu javnog puta, njegovog dela i putnog objekta.
Ova poskupljenja stupaju na snagu od 1. aprila, a u samom dokumentu, koji je objavljen u „Službenom glasniku, precizirana je visina putarine u zavisnosti od kategorije vozila i karakteristične deonice auto-puta.
U Odluci Puteva Srbije naznačeno je i da se naplata naknade za motorna vozila domaće i stane registracije može vršiti elektronski, putem uređaja za elektronsku naplatu putarine. Za kupovinu dopuna uplatom na račun JP Putevi Srbije, na vrednost avansne uplate ostvaruje se popust.
„Uplatom mesečnog iznosa putarine, realizovane u elektronskoj naplati putarine u ugovorenom roku, pravno i fizičko lice – vlasnik jednog ili više uređaja za elektronsku naplatu putarine ostvaruje popust od šest odsto“, piše u dokumentu.
Putarine su određene po kategorijama vozila, pa tako motorna vozila sa karakteristikama motocikla, motornog trocikla i četvorocikla (kvadricikla) spadaju u IA kategoriju, dok putnički automobili, odnosno motorna vozila sa dve osovine visine do 1,30 metara, ulaze u I kategoriju. Motorna vozila sa tri ili više osovina, visine do 1,30 m, kao i motorna vozila sa dve osovine veće od 1,90 metara, čija najveća dozvoljena težina ne prelazi 3.500 kilograma, spadaju u II kategoriju.
Treću kategoriju čine motorna vozila sa dve ili tri osovine, visine veće od 1,30 metara, najveće dozvoljene mase iznad 3.500 kg, uključujući motorna vozila II b kategorije sa prikolicom.
Motorna vozila sa četiri ili više osovina najveće dozvoljene mase iznad 3.500 kg spadaju u četvrtu kategoriju.
Nove cene putarine po deonicama (po kategorijama vozila, u dinarima)
Deonica: Beograd–Preševo | |||||
Kategorija vozila | IA | I | II | III | IV |
Iznos u dinarima | 840 | 1.690 | 2.530 | 5.070 | 10.140 |
Deonica: Beograd–Dimitrovgrad | |||||
Kategorija vozila | IA | I | II | III | IV |
Iznos u dinarima | 750 | 1.490 | 2.240 | 4.480 | 8.950 |
Deonica: Preševo–Dimitrovgrad | |||||
Kategorija vozila | IA | I | II | III | IV |
Iznos u dinarima | 590 | 1.180 | 1.760 | 3.530 | 7.050 |
Deonica: Beograd–Šid | |||||
Kategorija vozila | IA | I | II | III | IV |
Iznos u dinarima | 240 | 480 | 730 | 1.450 | 2.910 |
Deonica: Beograd–Subotica | |||||
Kategorija vozila | IA | I | II | III | IV |
Iznos u dinarima | 360 | 720 | 1.080 | 2.160 | 4.330 |
Deonica: Beograd–Čačak (Pakovraće) | |||||
Kategorija vozila | IA | I | II | III | IV |
Iznos u dinarima | 270 | 530 | 800 | 1.600 | 3.200 |
Cena putarine u Evropskoj uniji je pet evrocenti po kilometru, što znači da bi za razdaljinu Beograd-Niš iznosila oko 12 evra (1.400 dinara), a za tu deonicu je putarina u Srbiji podignuta na 1.000 dinara.
„Vožnja auto-putem je ušteda za onoga ko vozi i u gorivu i u gumama i u stanju motora, jer manje napreže sve elemente. Prema tome, cena putarine nije mala, ali u poređenju sa Evropom naše cene nisu visoke. Možda možemo da uvedemo jednu cenu za domaće vozače, a drugu, veću za strane“, objašnjava profesor Vujanić u razgovoru za Biznis.rs.
Posmatrajući region, naš sagovornik ne smatra da smo skuplji, ali podseća da kroz Srbiju prolazi veliki broj vozila, jer smo tranzitna zemlja.
„Mogao bi da se uvede popust za stanovnike Srbije kroz tagove. Hrvatska, recimo, daje 22 odsto popusta za korišćenje taga, jer uređaj neće koristiti niko ko je u prolazu. Tako se postiže favorizovanje svojih građana“, ocenio je Vujanić.
Tagovi za naplatu putarine i na šalterima Pošte
Potpisivanjem Ugovora o poslovnoj saradnji između Pošte Srbije i Puteva Srbije, vozači sada uređaje za elektronsku naplatu putarine mogu da kupe i na šalterima Pošte, po ceni od 2.022 dinara.
Ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Goran Vesić naveo je da je trenutno u Srbiji registrovano 2,8 miliona automobila i da samo 50 odsto njih koristi elektronsku naplatu putarine. Zbog velikog protoka saobraćaja na naplatnim rampama i gužvi koje su, kako je rekao, „očigledno veće tamo gde se putarina ne plaća elektronski“, potrebno je motivisati vozače da koriste ENP.
Dodao je i da je napravljena web platforma za elektronsku naplatu zajedno sa Severnom Makedonijom i Albanijom, tako da srpski tag može da se koristi u tim zemljama i obrnuto.
Pomoćnik direktora JP Putevi Srbije za naplatu putarine Darko Savić objašnjava da je ova platforma tehnički osmišljena tako da na nju mogu da se povežu i ostali sistemi za naplatu putarine zemalja u regionu.
„Vrlo brzo nas očekuje povezivanje i nekih drugih zemalja koje nisu potpisnice Otvorenog Balkana. JP Putevi Srbije sada ima 650.000 korisnika elektronske naplate putarine i više od 50 odsto prihoda koji ostvari, odnosno oko 150 miliona evra, više ne ide kroz živ novac i ruke inkasanata, već se uplaćuje direktno elektonski i ta vozila prolaze kroz naplatne stanice bez zaustavljanja“, istakao je Savić.
Na sajtu Puteva Srbije dostupna je precizna cena putarina po naplatnim stanicama i kategorijama vozila.