Foto: Arhiv
Kupovina na internetu, transparentnost pri određivanju cena, prava potrošača pri korišćenju „besplatnih“ onlajn usluga, neke su od odredbi koje će biti obuhvaćene izmenama Zakona o zaštiti potrošača. Cilj planiranih izmena je da se u postojeći zakon implementiraju tri direktive Evropske unije.
Nebojša Lazarević iz Centra za evropske politike i radne grupe – zaštita potrošača i zaštita zdravlja, pojašnjavaju da usvajanje propisa Evropske unije u domaćem pravnom sistemu do sada nije bio problem, ali njihova primena – jeste.
– Ono što Evropska unija od nas traži jeste isti nivo zaštite potrošača kao u EU. Da li mi imamo isti nivo zaštite kao što je u jednoj Francuskoj ili Nemačkoj? Svakako ne, ni približno. Zašto je taj isti nivo njima uopšte potreban? Potreban je zbog privrede, ne toliko zbog potrošača. Dakle privreda očekuje otprilike isti nivo zaštite da bi roba, usluge mogli da nesmetano teku između država članica – Lazarević.
Foto: Shuterstock
Reklamacija robe za potrošače u Srbiji uglavnom je prava muka, kaže Mladen Alfirović iz Nacionalne organizacije potrošača Srbije i dodaje da najviše prigovora stiže za odeću i obuću.
– Ako ste vi reklamirali patike koje ste platili 7.000 dinara, dok uradite veštačenje kako bi se dokazalo ko je odgovoran za taj propust, ako vam se odbije reklamacija. Trgovci najčešće u svom obrazloženju navedu da je neadekvatno održavanje, da je neko mehaničko oštećenje, da je potrošač odgovoran za taj nedostatak koji se pojavio i da bi potrošač dokazao da nije on, mora da tu obuću šalje u neku ustanovu da pribavi stručno mišljenje, da eventualno uradi veštačenje, dakle sve to zahteva vreme – kaže pravni savetnik Alfirović i napominje da u slučaju odbijanja prigovora, potrošač mora da pribavi stručno mišljenje, a to zahteva i vreme i novac.
Ukoliko i nove izmene zakona budu imale stari problem – da se ne primenjuju u praksi, život potrošača u Srbiji mogao bi da ostane isti.