Zimske gume su za vozače isto ono što su visibabe za botaničare – vesnik promene godišnjeg doba. Od 1. novembra na svim vozilima biće obavezne zimske gume, sve do 1. aprila kada se menjaju ponovo za letnje.
Zakon o bezbednosti u saobraćaju, prema Pravilniku o podeli motornih i priključnih vozila i tehničkim uslovima, predviđa da u navedenom periodu pneumatici na vozilima moraju na gazećem sloju imati šare duboke najmanje četiri milimetra, a obavezni su samo kada na kolovozu ima snega, leda ili poledice.
U teoriji bi to značilo da vozači i u januaru mogu da imaju letnje gume ako se ispunjavaju navedeni uslovi.
Ipak, praksa je malo drugačija zbog nepredvidljivosti vremenskih prilika, a za šta je najbolji primer 3. april kada je Srbija bila okovana snegom, a većina vozača gume već krenula da menja.
Zimske gume su za vozače isto ono što su visibabe za botaničare – vesnik promene godišnjeg doba. Od 1. novembra na svim vozilima biće obavezne zimske gume, sve do 1. aprila kada se menjaju ponovo za letnje.
Zakon o bezbednosti u saobraćaju, prema Pravilniku o podeli motornih i priključnih vozila i tehničkim uslovima, predviđa da u navedenom periodu pneumatici na vozilima moraju na gazećem sloju imati šare duboke najmanje četiri milimetra, a obavezni su samo kada na kolovozu ima snega, leda ili poledice.
U teoriji bi to značilo da vozači i u januaru mogu da imaju letnje gume ako se ispunjavaju navedeni uslovi.
Agencija za bezbednost saobraćaja objavila je saopštenje kojim apeluje na sve učesnike u saobraćaju da iskoriste trenutne povoljne vremenske prilike i svoja vozila pripreme za vožnju u zimskim uslovima.
Koje karakteristike je bitno da ispunjavaju zimske gume?
Iz agencije podsećaju da su zimski pneumatici preporučljivi i kada su kolovozi suvi, ako su temperature niže od sedam stepeni.
Na ovim temperaturama, letnje gume gube svoju najvažniju karakteristiku – dobro prijanjanje.
Njihov zaustavni put prilikom kočenja je i do dva puta duži od uobičajenog traga koji ostavljaju zimski pneumatici.
Šare zimskih guma su tako oblikovane da sprečavaju zadržavanje snega i pojavu „akvaplaninga”.
Veća dubina kanala na šarama pneumatika za zimu glavni je razlog zato što čak i najjeftiniji zimski pneumatici imaju četiri puta bolje prijanjanje nego letnji.
Kako se navodi u Pravilniku o podeli motornih i priključnih vozila i tehničkim uslovima za vozila u saobraćaju na putevima, na vozilima se ne smeju postavljati pneumatici sa klinovima.
Da li je dovoljno postaviti zimske gume samo na prednje ili samo na zadnje točkove?
U periodu zamene pneumatika, preporuka vozačima je da ne postavljaju zimske pneumatike samo na prednje točkove.
Ukoliko se gume stave samo na prednju osovinu, lako može doći do proklizavanja automobila i zakretanja vozila u krivinama.
Sa druge strane, ukoliko se postave samo na zadnju osovinu, može se dogoditi da tokom skretanja prednje gume izgube prijanjanje i vozilo nastavi pravo.
Zbog toga je veoma važno postaviti ih na sva četiri točka.
AMSS je ranije pojasnio da su vozači, po Zakonu o bezbednosti saobraćaja, od 1. novembra do 1. aprila u obavezi da imaju sva četiri zimska pneumatika na automobilu.
Foto: Arhiv