Šta je ono što najviše zanima kupce polovnih automobila u Srbiji? Da li je to cena, poreklo, servisna
istorija, ili sve zajedno? Velika anketa sajta Polovni automobili, u kojoj je učestvovalo više od 7.000
posetilaca, otkriva jasnu sliku: većina korisnika aktivno traži ili planira kupovinu vozila, ali smatra
da su cene trenutno previsoke. Takođe, kao ključni faktor za kupovinu navode transparentnost i
poverenje, jer za svoju investiciju kupci očekuju ne samo automobil, već i potvrdu da su napravili
dobar izbor.
Cene su visoke, ali interesovanje ne jenjava
I u ovoj godini nastavljen je trend rasta cena polovnih vozila. Prema podacima sajta Polovni
automobili, u prvih pet meseci ove godine prosečne cene svih oglašenih putničkih vozila starosti
do 20 godina (kategorija koja je najtraženija među kupcima) više su za oko 7% u odnosu na isti
period 2024. godine. Ovaj podatak svakako je očekivan, jer su polovnjaci sve traženiji i na teritoriji
Evropske unije, a osim toga porasli su i troškovi transporta, dažbina koje se plaćaju pri uvozu…
Zato i ne iznenađuje da je gotovo 70% učesnika ankete ocenilo da su trenutne cene polovnih
automobila previsoke, dok svega 18% njih smatra da su cene realne. Ipak, i pored toga, čak 70%
ispitanika izjavilo je da trenutno aktivno traži ili planira da uskoro kupi polovni automobil. Jasno je
dakle, da potreba za automobilima postoji, ali da takođe postoji i potreba da cene budu
pristupačnije.
Koje su glavne prepreke za kupovinu vozila
Visoka cena je, prema rezultatima ankete, najveća prepreka za kupovinu polovnog automobila, što
je navelo gotovo 40% učesnika. Nepoverenje u prodavce i oglase je sledeći najčešći razlog, sa 32,8%,
dok 20% ispitanika smatra da na tržištu nema dovoljno kvalitetnih vozila. Samo 7% korisnika kao
prepreku vidi nepovoljne uslove finansiranja. Iz ovih rezultata može se zaključiti da, iako
interesovanje za kupovinu postoji, kupcima fali osećaj sigurnosti i poverenja. Podsetimo, ovakva
situacija na tržištu prisutna je godinama unazad, jer ne postoji sistemsko rešenje za transparentniji
proces trgovine polovnim vozilima. Veliki korak unapred sigurno bi predstavljala mogućnost da
kupci legalno mogu da isprobaju vozilo koje se nalazi na auto-placu, ili ga odvezu na proveru kod svog servisera. Takođe, takvo zakonsko rešenje omogućilo bi i prodavcima da bolje pripreme vozilo
za prodaju.
Kupci žele sigurnost – i to u svakom smislu
Anketa sajta Polovni automobili je takođe pokazala da se kupci sve bolje informišu i da su oprezniji.
Da poverenje igra ključnu ulogu, oslikava i podatak da čak 44% anketiranih korisnika sajta ne bi
razmotrilo kupovinu automobila bez transparentne servisne istorije, dok još 43% navodi da im je to
poželjno, ali ne i presudno.
Polovni automobili iz uvoza nisu sporni – važnije je u kakvom su stanju
Na pitanje koliko im je važno poreklo automobila, najveći broj ispitanika – čak 61% odgovorio je da
to zavisi od konkretnog vozila i njegovih karakteristika. To govori da kupci ne posmatraju više
automobile iz uvoza sa unapred formiranim nepoverenjem, već im je važno da imaju uvid u
servisnu istoriju, tehničko stanje i transparentnost prodaje. Samo 14% ispitanika izjasnilo se da želi
vozila kupljena nova u Srbiji, dok je oko 10% njih izrazilo jasan stav u korist uvoznih automobila.
Porodični automobili i dalje prvi izbor
Kada je reč o tipu vozila, najviše ispitanika (38%) trenutno je zainteresovano za porodične
automobile, a za nijansu manji broj učesnika ankete razmatra kupovinu malog gradskog
automobila (34%). SUV modeli zanimaju 22% potencijalnih kupaca, dok je interesovanje za
električne i hibridne polovnjake gotovo zanemarljivo – svega 2,5% anketiranih planira kupovinu ovih
vozila.
Očekivanja za naredni period
Opreznost je prva reč koja se nameće iz rezultata ankete kod kupaca polovnjaka, iako je tržište
generalno poslednjih meseci pokazivalo znake stabilizacije. Ipak, sa otvaranjem novog ratnog sukoba
na Bliskom istoku i već postojećim tenzijama na geopolitičkoj sceni postavlja se pitanje kako će se
do kraja godine kretati cene i prodaja i novih i polovnih vozila, pre svega u Evropi, odakle
tradicionalno stiže najveći broj vozila u našu zemlju.
Foto: Arhiv


Leave feedback about this